Inkopers, maak je suppliermanagement CSRD-compliant
Sinds 1 januari 2024 is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van kracht. Deze Europese richtlijn, die voor meer transparantie over- en betere kwaliteit van duurzaamheidsinformatie moet zorgen, heeft betrekking op de gehele supply chain. Als inkoper ga je op meerdere domeinen van je vakgebied in aanraking komen met de CSRD. Suppliermanagement is daar een hele belangrijke van. In deze blog lees je hoe de CSRD het suppliermanagementproces beïnvloed.
Whitepaper: De impact van de CSRD op Inkoop
De CSRD
Even terug naar de basis: de CSRD is een Europese richtlijn die in juli 2024 omgezet moet zijn in Nederlands nationaal recht. Alle grote organisaties van openbaar belang moeten vanaf 1 januari 2024 duurzaamheid opnemen in het jaarverslag. Een jaar later geldt dat voor álle grote organisaties. Een organisatie is groot als het voldoet aan minimaal 2 van de drie onderstaande criteria:
- Meer dan 250 medewerkers
- Meer dan 40 miljoen euro omzet per jaar
- Meer dan 20 miljoen euro op de balans.
Vanaf 2026 is de CSRD-rapportage verplicht voor alle beursgenoteerde ondernemingen. Omdat de CSRD betrekking heeft op de gehele supply chain, gaat uiteindelijk vrijwel ieder bedrijf van serieuzere omvang hiermee te maken krijgen.
Suppliermanagement en de CSRD
De CSRD vraagt om transparantie en rapportage over duurzaamheid in de supply chain. Daarmee zal de CSRD suppliermanagement in ieder geval op een aantal manieren beïnvloeden:
- Borgen dat nieuwe leveranciers voldoen aan jouw standaarden; onder CSRD moeten organisaties rapporteren over de duurzaamheidsprestaties van onze leveranciers. Stap één is om te borgen dat nieuwe leveranciers voldoen aan de eisen die de organisatie stelt aan haar leveranciers. Dat betekent dat bij leveranciersonboarding- en kwalificatie de juiste informatie verzameld moet worden om vast te stellen of de leverancier voldoet aan de eisen die de organisatie stelt.
- Herkwalificeren van alle bestaande leveranciers; de volgende stap is om de bestaande leveranciers te herkwalificeren. Mogelijk worden er nu nieuwe eisen gesteld aan bestaande leveranciers. Je wilt dus op een pragmatische wijze het huidige leveranciersbestand herkwalificeren en bepalen of leveranciers nog voldoen aan de eisen die gesteld worden.
- Leveranciersontwikkeling; als een bestaande leverancier nu niet voldoet, is dat niet direct reden om afscheid te nemen en een andere leverancier te zoeken. Een alternatief is het opstellen van een leveranciersontwikkelplan zodat er in de toekomst wel wordt voldaan aan de eisen.
- Leveranciersoffboarding en selecteren van een nieuwe leverancier; als het niet lukt om de leverancier tijdig te ontwikkelen dan is het noodzakelijk om de leverancier te vervangen. Met een gestructureerd sourcingsproces wordt een nieuwe leverancier gezocht en de voormalige leverancier wordt op gecontroleerde wijze uitgefaseerd.
- Duurzaamheidsvereisten voor leveranciers: sourcing is al sinds langere tijd een proces waarin duurzaamheid een belangrijke rol speelt. Met de komst van de CSRD zal dat alleen maar meer worden. Er moet straks gerapporteerd worden over milieuprestaties, sociale verantwoordelijkheid en governance van leveranciers. Het verzamelen van data wordt daarmee cruciaal.
- Verhoogde aandacht van duurzaamheidsprestaties: niet alleen voor nieuwe leveranciers zal de nadruk op ESG komen te liggen, ook bestaande leveranciers worden onder de loep genomen. Mogelijk zullen bestaande contracten en afspraken moeten worden herzien zodat duurzaamheidsdoelstellingen meegenomen en blijvend gemonitord worden.
De supply chain is één van de grote struikelblokken voor organisaties op weg naar CSRD-compliance. Niet alleen het suppliermanagementproces wordt geraakt. Bedrijven moeten ook rapporteren over emissies in de supply chain.
De rol van inkoop
Met het voorgaande in het achterhoofd, is het interessant om te kijken naar de ontwikkeling van de inkoopfunctie binnen bedrijven. CSRD-compliance staat in de board-rooms hoog op de agenda. Sommige bedrijven zien het als ‘een moetje’ en andere zien het als een manier om concurrentievoordeel te behalen. Maar linksom of rechtsom, iedereen zal moeten voldoen aan de wetgeving.
Inkoop wordt op meerdere gebieden beïnvloed door de CSRD. Er zullen processen moeten worden aangepast en er zal data verzameld moeten worden. Dit plaatst inkopers in de perfecte positie om een voortrekkersrol te vervullen voor dit belangrijke onderwerp en zichzelf op de kaart te plaatsen. Bovendien zou dit wel eens de kans kunnen zijn om je processen verder te professionaliseren.
Het bereiken van CSRD-compliance vraagt nogal wat werk. En eerlijk is eerlijk: de kans op meer budget of extra mensen is gering. En de zoveelste logge Excelsheet is ook de oplossing niet. Je kunt geen 5000 leveranciers handmatig vragen stellen over duurzaamheid. Continue transparantie, dataverzameling en rapportage over duurzaamheid vraagt om een professionele aanpak, ondersteunt door moderne technologie. Geautomatiseerde sourcing en leveranciersmanagement waarin ESG-prestaties worden meegenomen, dat is waar je naar toe wilt. Dat is waar bedrijven naar toe móeten.
Dus: ben je al jaren aan het lobbyen voor goede tooling? Is inkoop weer het sluitstuk van de begroting en is er weer onvoldoende budget voor die extra licentie? Dit is je kans om een business case te maken waar de board-room niet omheen kan. Het is tijd voor inkopers om het voortouw te nemen en te laten zien welke strategische waarde inkoop heeft voor een organisatie!
Webinar serie over de impact van de CSRD op inkoop en supply chain
Zet de volgende stap op weg naar CSRD-compliance. Onventis organiseert een reeks live-sessies waarin we meer kennis delen over de CSRD, de impact ervan op inkoop en supply chain en hoe software je hierbij kan helpen. De volgende onderwerpen staan op de agenda:
- Sustainability & Inkoop – wees klaar voor de CSRD: introductie op de CSRD, de relevantie voor inkoop en supply chain, de belangrijkste eisen, het GHG Protocol en de impact op inkoop (dit webinar was op 27 februari, bekijk de video).
- CSRD & Inkoop: de impact op leveranciersselectie, sourcing en contractmanagement. Tijdens deze sessie gaan we dieper in op alles rondom supplier management & ESG, hoe bedrijven dat nu doen en wat de best practices zijn (video binnenkort online).
- Longtail spend & CSRD compliance: zo voorkom je Maverick Buying. Longtail spend heeft een lage waarde maar wordt onder de CSRD een groter risico. Want ook van alle longtail leveranciers moet je borgen dat ze voldoen aan jouw leveranciersstandaarden. Een alternatief is gebruikmaken van een marktplaats voor longtail spend producten waarbij alle leveranciers gecontroleerd zijn en voldoen aan de juiste CSRD-standaarden. Dus niet Amazon, bijvoorbeeld. Leer er meer over in dit webinar (datum binnenkort bekend).
- Environmental spend analysis & emissies: wat is het GHG protocol, hoe bereken je scope 3 emissies en hoe kan software je hierbij helpen. Binnen de CSRD gaan bedrijven rapporteren over scope 3 emissies. Dit zijn alle emissies die niet door het bedrijf zelf worden uitgestoten, maar wel door de bedrijfsactiviteiten worden veroorzaakt. Deze emissies kun je berekenen door gebruik te maken van jouw spend data. Leer er meer over in dit webinar (datum binnenkort bekend).
Schrijf je vrijblijvend in voor deze reeks interactieve live sessies en je ontvangt de uitnodiging direct in je agenda zodra de datums bekend zijn. Onze CSRD expert Paul Johan Smit zal deze sessies leiden waarin er ook volop ruimte zal zijn voor het stellen van vragen.
Aanmelden CSRD webinar serie
Weitere BlogsMore BlogsMeer blogs