Hoi!
Heb je gevonden wat je zocht?
Zo niet, laat je gegevens achter en dan neem ik contact met je op!

Het is tijd: Digitalisatie maakt inkoop duurzaam

hoe gaat een bedrijf in het middensegment nou om met het zoeken naar een balans tussen digitalisatie en duurzaamheid?
Dat is waar het onderzoek van dit jaar over ging. Voor de derde keer vroegen Onventis, BME en de ESB Business School aan middelgrote bedrijven om de status quo in inkoop te beoordelen. In totaal hebben 240 procurement managers deelgenomen aan het onderzoek, welke voor het eerst werd uitgevoerd in de gehele DACH-regio tussen maart en juni 2021 – aarvan 57 % besluitvormers zijn. Uit de resultaten blijkt dat de inkoop digitaler moet worden om de duurzaamheidsdoelstellingen te kunnen verwezenlijken.

In de Inkoopbarometer 2021 kunt u te weten komen hoe gedigitaliseerd Duitse inkooporganisaties werkelijk zijn, welke trends de mkb-inkoopmarkt momenteel het meest in beweging brengen en hoe u uw inkoopafdeling feilloos door de digitale transformatie kunt loodsen.

Download nu gratis de volledige studie. U kunt een leesvoorbeeld voor eerste inzichten hier krijgen .

0
Deelnemers uit de KMO-sector
0
%
Strategische aankoopbeslissers
0
%
Maak-industrie
0
%
50 miljoen tot 1 miljard euro omzet per jaar

Als je het hebt over procurement heb je het over digitalisatie. Zeker in procurement is de digitale transformatie van processen over de hele keten van sourcing tot invoice processing essentieel. Naast het minimaliseren van kosten, bespaart dit een
enorme hoeveelheid tijd. Dit is bij uitstek een van de manieren waarop inkopers echt waarde kunnen creëren voor bedrijven.
Daarnaast kan je denken aan het implementeren van operationele en strategische inkoopprocessen, maatregelen voor risicominimalisatie en leverzekerheid, dit zorgt ervoor dat de absolute megatrend van digitalisatie een prioriteit is op de inkoopagenda.
Dit vereist, op haar beurt, optimale geïntegreerde, digitale en geautomatiseerde processen.

Inkoopprocessen met grootste digitalisatie kansen

In inkoop is het zinvol om automatisering door te voeren van processen en activiteiten door middel van slimme tooling. Op die manier kan de prestatie verhoogd worden, de foutmarge worden verlaagd en tijd worden bespaard. Op deze manier wordt er extra waarde toegevoegd vanuit inkoop. Het aanbod van slimme eProcurement tools die beschikbaar zijn is tegenwoordig groot en divers. Vorig jaar is één trend naar voren gesprongen die zich in dit jaar heeft doorgezet: Voor alle ondernemingen is het digitaliseren van leveranciersmanagement nog belangrijker geworden. Dit is niet verbazingwekkend aangezien goed gestructureerde digitale leveranciersmanagementformulieren de basis kunnen vormen van duurzaamheidsdoelstellingen. Talloze bedrijven focussen zich op het integreren van duurzaamheid en hierbij kan een digitale structuur goed helpen.

Bedrijven uit het middensegment zien Leveranicersmanagement en orderverwerking als de plekken waar digitalisatie het meest nodig is.

Order processing
Mittelständische Großunternehmen 16%
KMU 22%
Supplier Management
Mittelständische Großunternehmen 21%
KMU 22%
Invoice verification
Mittelständische Großunternehmen 12%
KMU 21%
= Grote bedrijven uit middensegement  = Kleine bedrijven uit middensegment
Lees de volledige antwoorden in de Inkoopbarometer 2021

Wat hebben we van de pandemie geleerd en wat gaan we in de toekomst anders doen

In 2020, bij de start van de Corona pandemie konden veel bedrijven niet anders kunnen reactief reageren op de veranderingen
die Corona teweeg bracht. Er was tijdelijk geen oog voor de lange termijn.. Supply chains werden onderbroken, levertijden werden onzeker.. Eigenlijk was geleverd krijgen überhaupt een uitdaging. Om toch de garantie van levering te krijgen moest er gekeken worden naar ad hoc maatregelen. Sommigen van deze zijn nog altijd actief, terwijl anderen nu weer langzaam verdwijnen,
en weer andere zullen blijvend zijn. In 2020 lieten de meeste bedrijven die ondervraagd werden weten dat de primaire focus lag op leverzekerheid in het komendejaar. r. Ook dit jaar staat de focus op leverzekerheid met stipt bovenaan. Risk management werd vorig jaar nog bestempeld als het op 1 na belangrijkste, dit jaar geldt dat voor kostenreductie. Toch blijft risk management en ook het optimaliseren van deleveringsketen een belangrijk onderwerp voor de inkopers. De resultaten laten zien dat, naast de maatregelen die gericht zijn op COVID19, de klassieke onderwerpen zoals kostenreductie weer boven komen drijven.

Inkoopbarometer middelgrote bedrijven 2021

Diesen Beitrag teilenShare this PostDeel dit bericht:
Privacy
Wanneer u onze website bezoekt, kan informatie van bepaalde diensten via uw browser worden opgeslagen, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacy-instellingen wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden kan beïnvloeden.