Supply chain risico’s beheersen en kosten reduceren
Veel onderzoek is internationaal en richt zich op de grote bedrijven. Maar wat is eigenlijk de situatie in Nederland? Op welke inkoopdoelstellingen ligt de focus van bedrijven in Nederland? Op welke vlakken willen zij verder professionaliseren? In welke mate zetten ze daarbij digitalisering in? Om dit in kaart te brengen, willen Nevi en Onventis elk jaar onderzoek hiernaar doen: de Nederlandse Barometer in de private sector. Dit jaar is het Barometeronderzoek voor het eerst uitgevoerd.
Voor de Barometer van 2023 zijn 232 inkoopprofessionals uit 22 verschillende bedrijfstakken ondervraagd. De meeste deelnemers zijn inkoopmanager, CPO, teamleider inkoop of inkoper. Andere functies die deelnamen zijn onder meer category manager, contract- en leveranciersmanager. Zowel topmanagement, middle management als uitvoerende functies zijn goed vertegenwoordigd in het onderzoek.
Inkoopstrategie
De vragen zijn opgedeeld in vier categorieën: strategie, (kern)processen, ondersteuning en digitalisering. Te beginnen met de richtinggevende processen: het formuleren van doelen, het formuleren van een inkoopstrategie en het realiseren van die strategie.
De belangrijkste inkoopdoelstelling in 2023 is het beheersen van supply (chain) risico’s (score van 4,3 op een vijfpuntsschaal), gevolgd door kostenbeheersing (3,9). Innovatie realiseren met leveranciers, en duurzaamheid scoren vrijwel even hoog (afgerond 3,4). Het arbeidsmarktvraagstuk (3,1) completeert de top-5.
Belang van realiseren onderstaande doelen voor 2023 voor organisatie cq de inkoopfunctie
(1= onbelangrijk | 2=enigszins belangrijk | 3=redelijk belangrijk | 4=belangrijk | 5=zeer belangrijk).
Het doel van de Nederlandse Barometer, inkopen in de private sector
(Kern)inkoopprocessen
Over de (kern)inkoopprocessen (categoriemanagement, inkoopproces, contract- en leveranciersmanagement en operationeel procesmanagement) zijn de respondenten behoorlijk tevreden. De tevredenheid over het inkoopproces zelf scoort het hoogst met 3,3. Het categoriemanagement kan volgens de respondenten nog wel wat beter, dit scoort een 2,9. De verbetermogelijkheden liggen met name op het gebied van risicomanagement, markt- en ketenanalyse. Dit is volledig consistent met het feit dat het beheersen van supply risico’s voor vrijwel alle bedrijven een topprioriteit is.
Welke van onderstaande activiteiten zou je willen verbeteren?
(Aantal respondenten dat de antwoordcategorie heeft gekozen)
Digitalisering
Opvallend is dat driekwart van de ondervraagde bedrijven geen uitgewerkte digitale inkoopstrategie heeft. Als die digitale inkoopstrategie er is, dan is die in 60 procent van de gevallen niet gelinkt aan de centrale digitale organisatiestrategie. De vraag is natuurlijk of het goed of slecht is dat slechts een kwart, een digitale inkoopstrategie heeft. In eerste instantie denk je misschien: “dat percentage moet omhoog”. Tegelijkertijd is het ook mooi om te zien dat ieder bedrijf bezig is met digitalisering. Ze wachten niet eerst tot er een doortimmerd beleid ligt, maar gaan gewoon aan de slag. Ze innoveren agile. Ze doen ervaring op, stoten soms hun neus en accepteren dat niet alles lukt. De belangrijkste doelstelling van digitalisering is het behalen van efficiencyvoordelen. Door het automatiseren van handmatige handelingen komt tijd vrij voor intelligenter werk en worden kosten bespaard.
De dieperliggende reden is vaak van kwalitatieve aard, en daar zien we opvallende verschillen tussen organisaties en respondenten. Inkoopdirecteuren en inkopers van organisaties met meer dan 500 miljoen euro inkoopvolume, geven aan dat zij het verhogen van de transparantie en compliance binnen de inkoopprocessen als belangrijkste kwalitatieve doelstellingen zien. Terwijl kleinere organisaties meer bezig zijn met thema’s als leverzekerheid creëren en duurzaamheid.
Welke doelen wil je organisatie bereiken met inkoopdigitalisering en -automatisering
(Aantal respondenten dat de antwoordcategorie heeft gekozen)
Qua aanpak hebben respondenten een duidelijke voorkeur om alle inkoopprocessen en analyses onder te brengen in één systeem. Maar liefst 78 procent is hier voorstander van. In grotere organisaties met meer dan 500 miljoen euro aan inkoopvolume is die voorkeur iets minder sterk dan in kleinere organisaties.
Meer details in de Barometer
Wil je ook weten:
- Welke verbeteringen er gewenst zijn in de richtinggevende processen en strategie?
- Welke kerninkoopprocessen er nog beter kunnen?
- Met welke digitaliseringsprojecten inkopers in de private sector bezig zijn?
Download dan de complete barometer.
Weitere BlogsMore BlogsMeer blogs