3x beter purchase-to-pay proces
Strategische uitgaven vergroten de winstgevendheid van een organisatie en vergroten de waarde van de budgetten. Maar hoe transformeer je van een ongeorganiseerd purchase-to-pay proces naar een geld-besparende machine?
Samenwerken
Een van de zorgen van de financiële afdeling is de juiste toewijzing van geld. Een inkoper heeft over het algemeen geen kennis over boekhoudkundige regels, maar als hij verkeerde grootboekcodes voor een inkooporder gebruikt dan heeft dat direct impact op de zichtbaarheid van het geld. Daarom wordt inkopers geadviseerd om de collega’s van financiën te betrekken bij het inkoopproces. Samen kunnen ze dan werken aan de juiste handelswijze voor een inkooporder.
Relatiemanagement
De relatie tussen een leverancier en een organisatie kan wel eens stuk lopen. Inkoop kan dan gemakkelijk de schuld geven aan de financiële administratie, maar dat kan uiteindelijk escaleren tot het niveau dat producten niet meer geleverd worden. De echte reden voor te late betalingen is echter complexer en kan verschillende invalshoeken hebben. Het is daarom belangrijk dat de financiële administratie ook een relatie onderhoudt met de leverancier, zodat er gecommuniceerd kan worden over de beweegredenen van de eventueel te late betalingen. Daarmee kan een commercieel fiasco worden voorkomen.
Oplossingsgericht
Goederen die wel ontvangen zijn maar die nog geen factuur hebben is voor de crediteurenadministratie een nachtmerrie. Het is over het algemeen normaal dat goederen eerder binnenkomen dan de factuur, maar als er een gat van enkele maanden ontstaat dan creëert dat een probleem. De financiële administratie moet namelijk geld opzij zetten voor de betaling van deze goederen. Als dit op grote schaal gebeurt dan kan dat impact hebben op de winstgevendheid van een organisatie. Het succesvol managen van dit aspect kan alleen als inkoop en administratie goed samenwerken.
Het sleutelwoord is samenwerken. Werk samen om inzicht te creëren in de juiste toewijzing van geld, werk samen met de leverancier om begrip te creëren als betalingen niet op tijd zijn en werk samen als goederen wel zijn ontvangen maar nog geen factuur hebben.
Weitere BlogsMore BlogsMeer blogs