Hoi!
Heb je gevonden wat je zocht?
Zo niet, laat je gegevens achter en dan neem ik contact met je op!

Leveranciersbeheer: van kwalificatie naar classificatie deel 2 van 2

Met alle spanningen die er momenteel op het wereldtoneel spelen die de leverketen mogelijk in het geding brengen lijkt goed leveranciersbeheer belangrijker dan ooit.

In het tweede deel van de  serie kijken we verder naar oplossingen op het gebied van leveranciersmanagement.

12. september 2022 | Blog

Digitalisatie als oplossing: Gebruik een e-oplossing wat een inkoopnetwerk van inkopers en leveranciers
bij elkaar brengt

Een netwerk (van bijvoorbeeld Onventis) brengt inkopers en  leveranciers bij elkaar. Als we Onventis als voorbeeld nemen zien we dat zij wereldwijd voor meer dan 1.000  bedrijven met in totaal zo’n 450.000 gebruikers een jaarlijks inkoopvolume van meer dan  10 miljard euro verwerken, verspreid over meer dan 50.000 leveranciers. Je zoekt rechtstreeks in het leveranciersnetwerk vanuit je inkoopsysteem. Het systeem verschaft informatie over eCl@ss productgroepen, stamgegevens, product- en  serviceaanbiedingen en de integratiemogelijkheden (catalogusintegratie, punchout-integratie of EDI) van alle leveranciers in het Onventis Network. Je kunt het zoekresultaat bijvoorbeeld op leveringsgebied of leverancierscertificaat filteren. Inkopers vinden de juiste leveranciers op basis van gedetailleerde leveranciersprofielen, kunnen stamgegevens en persoonlijke  contacten met leveranciers synchroniseren met hun S2P-systeem en kunnen leveranciers uitnodigen voor aanbestedingen of gewoon een prijsaanvraag sturen. In het geval van Onventis kunnen alle bedrijven gratis leveranciers zoeken in het Onventis Network.

Uitdaging

Je leverancierskwalificatie bestaat uit erg veel deelprocessen.

Oplossing

De leverancier handelt zaken zelf af binnen het Supplier Portal: Registratie, updaten van stamgegevens en beantwoorden van kwalificatieverzoeken. Voor andere handelingen, zoals deelname aan aanbestedingen of taken binnen het orderverwerkingsproces, springt de leverancier rechtstreeks vanuit het Supplier Portal naar zijn leveranciersaccount en voert daar de taken uit.

Je bent niet zeker van je zaak bij de selectie en beoordeling van leveranciers.

Met persoonlijke vragenlijsten voor leveranciers kun je beslissingen nemen over leveranciers gebaseerd op data. Je kunt leveranciersgegevens op elk gewenst moment exporteren of evalueren.

Je weet niet of de stamgegevens van je leveranciers up-to- date zijn.

Leveranciers zijn via selfservice aangesloten op de stamgegevensadministratie. Leveranciers onderhouden zelf hun informatie en borgen daarmee de kwaliteit van de gegevens. Je profiteert bovendien van de naadloze communicatie tussen Onventis en je ERP-systeem. Het systeem neemt stamgegevens in eerste instantie over en werkt ze vervolgens automatisch bij.

Supply Chain Checklist

Diesen Beitrag teilenShare this PostDeel dit bericht:
Privacy
Wanneer u onze website bezoekt, kan informatie van bepaalde diensten via uw browser worden opgeslagen, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacy-instellingen wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden kan beïnvloeden.