Leveranciersgestuurd voorraadbeheer met VMI

Stel je eens voor dat je eenvoudig de continue aanlevering van grondstoffen, hulpgoederen en consumptiegoederen kon automatiseren. Vendor Managed Inventory, of afgekort VMI  maakt precies dat mogelijk: digitaal netwerken tussen kopers en leveranciers voor een optimale produktiestroom.

16. december 2020 | Blog

Hoewel inkoopafdelingen van grote bedrijven al enige tijd gebruik maken van VMI, is dit concept nog niet zo wijdverbreid bij middelgrote inkooporganisaties. En toch creëert het een duidelijke win-win situatie: bij het inkopen worden de planningsinspanningen en de dure opslagfaciliteit verminderd. Tegelijkertijd kan de leverancier de goederenstroom efficiënter beheren en besparen op overbodige buffervoorraden. En gelijktijdig wordt de relatie met de leverancier duurzaam versterkt.

Voorraad zeker stellen met genetwerkte inkoopprocessen

De Onventis VMI module maakt toezicht mogelijk op de actuele voorraad, ontvangsten en uitgifte van materialen die relevant zijn voor MRP (materiaalbehoefteplanning) net als het automatisch generen van bestelvoorstellen. De basis voor alle berekeningen zijn het resultaat van materiaalbehoefteplanning vanuit de ERP, die doorgaans gebaseerd is op de verkoop- en productieplanning van een bedrijf. Deze behoefte- en voorraadinformatie wordt ingelezen via een interface met de relevante materiaalstamgegevens. Voor SAP-klanten, is voor dit doel een add-on beschikbaar die automatisch de data in het gewenste formaat levert. Inkoopbehoeften en reikwijdte worden vervolgens bepaald in Onventis. Bestelvoorstellen worden automatisch aan de leverancierskant gegenereerd en bevestigd in Onventis.

De nieuwe VMI-module vereenvoudigt zo niet alleen het gehele voorraadbeheer, het verbetert ook duurzaam de kosten   van materiaalstromen. Je werkt bijvoorbeeld met een slimme preview van voorraad en behoeften gebaseerd op de ERP planningsgegevens en digitaliseert volledig wat er binnenkomt en wat er uitgaat (end-to-end).

De voordelen van de VMI-oplossing

  • Vraag gestuurde afstemming van productie en leveringsplanning
  • Optimaal netwerken tussen leverancier en klant
  • Vermindering van materiaalstroom-kosten
  • Vermijden van leveringsknelpunten
  • Algeheel: kostenoptimalisatie en risicominimalisatie

Invoice Matching with Robotic Accounting

Weitere BlogsMore BlogsMeer blogs

Diesen Beitrag teilenShare this PostDeel dit bericht:
Privacy
Wanneer u onze website bezoekt, kan informatie van bepaalde diensten via uw browser worden opgeslagen, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacy-instellingen wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden kan beïnvloeden.